/My Heart Desire

Assalamualaikum
Hey, thanks visit!


Welcome to my blog. You've stuck in my unprivate diary. Be nice here or i call My Superman kill you!.

Status : experience teaches us become more mature

Home About Linkies
Tagboard
Footprints here!



Mereka tahu apa yang terbaik :)
Kadang kadang kita tak faham dengan pemikiran ibubapa kita. Mereka seolah olah mempunyai pemikiran yang oldschool. Nak buat itu tak boleh, nak buat ini tak boleh. Apa yang dia cakap mesti kita kena follow je tanpa sebarang bantahan. Kalau membantah dinamakan derhaka pulak. 

Kadang kadang kita marah ibubapa kita sebab terlalu mengongkong kita. Tapi pernah tak kita fikir kenapa dia mengongkong kita? Maybe dia nak anak dia lebih berdisiplin. Dia tak nak anak anak dia hanyut dengan dunia dekat luar sana. Seperti kita sedia maklum, terlampau banyak masalah dikalangan remaja ni kan. Maybe mereka mengongkong untuk cegah kita semua daripada semua benda tu. 

Believe or not, Parents always right :)


Tak payah cakap banyak lah. Munasabah diri. Apa yang kita buat? Dan apa yang ibubapa kita buat? Percayalah tade seorang pun ibubapa yang nak anak anak dia jadi sampah masyarakat. Bayangkan perasaan mereka jika semua tu berlaku. Semua ibubapa akan buat yang terbaik untuk bagi anak anak dia berjaya dan jadi orang berguna.

Waitt ! Aku tak cakap ibubapa yang tak mengongkong tu tak sayang anak anak dia. Macam ayat aku sebelum ni, ibubapa kita tahu apa yang terbaik. Maybe dia tak mengongkong sebab dia nak anak anak dia pilih jalan sendiri. Tak nak anak dia memberontak. Atau mereka pernah rasa dikongkong oleh ibubapa mereka so dia tak nak anak dia rasa apa yang dia rasa.

Sabda Rasulullah saw :
"Setiap anak dilahirkan dalam keadaan suci dan bersih, maka kedua ibu bapalah yang akan menyebabkan anak ini menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi."

Note : Tak kesah lah ibubapa ni mengongkong ke tak. Yang paling penting cara didikan anak anak dia tu. Kalau kongkong tapi didikan ilmu agama kurang, tade guna jugak :) 

With Love,
Jiha


PAST | PRESENT