/My Heart Desire

Assalamualaikum
Hey, thanks visit!


Welcome to my blog. You've stuck in my unprivate diary. Be nice here or i call My Superman kill you!.

Status : experience teaches us become more mature

Home About Linkies
Tagboard
Footprints here!



kawan baik vs sahabat
Secara umumnya, kawan baik tu ialah seorang yang boleh berkongsi suka dan duka. Menerima kelebihan dan kekurangan masing masing.

Am i right? 

Kalau fikir balik, kawan baik biasanya akan wujud 1 dalam 1000. Tapi tak mustahil kalau wujud 5 dalam 1000 kan ??? 

Pernah tak alami situasi ni?
Time kau tengah jalan kawan baik kau dekat mall. Tetibe terserempak dengan someone, then kawan baik kau tegur (potpet potpet) Pastu kau tanye dia, "siapa budak tu" dia cakap "kawan baik".. Then selang beberapa minit, tetibe jumpa lagi orang lain yang berpotpet dengan kawan baik kau. Bile tanye, still the same answer.. 
Sumpah situasi ni memang awkward gile. Padahal time tu kau just anggap dia sorang je kawan baik kau. Kenapa tetibe wujud manusia lain jugak -__- 

Starting from here, kebanyakkan manusia dalam dunia ni ada kawan baik yang lebih dari seorang. Tak percaya? Check diri sendiri. Hahaha !

Itu kawan baik, tapi berbeza dengan sahabat. Sahabat just wujud 1 dalam 1000 dan sukar untuk wujud 2 dalam 1000. Maksud aku kat sini, sahabat tu just seorang. Di mana "dia" adalah orang yang kau betul betul percaya, orang yang kau respect, orang yang sentiasa buat kau tersenyum, orang yang sentiasa ada dengan kau dalam pelbagai keadaan sekalipun dan dia takkan sesekali cakap perihal kau kepada orang lain.

Menurut Ali bin Abi Thalib ra,
Kawan tidak boleh dianggap sebagai kawan sehingga dia diuji dalam 3 keadaan
  • Ketika diperlukan, 
  • Di belakang kita
  • Selepas kematian kita.
Note : Kawan baik memang ramai, tapi sahabat jarang nak jumpa :)


With Love,
Jiha



PAST | PRESENT